Először is leszögezném, hogy a magyar KRESZ nem említ olyan táblát, hogy „kerékpáros átkelő” – aki nem hiszi, járjon utána – , így rögtön meg is nyugtatom Herion kollégát, hogy aki frissen szerezte a jogosítványát az is értetlenül fog állni e képződmény előtt. Lehet, hogy Ausztriában van ilyen és leselejteztek párat, amit odaadtak Sopronnak, itt meg úgy gondolták, hogy jó poén lesz kirakni, összezavarva vele a közlekedőket. Ehelyett egyébként ezt a táblát szokás alkalmazni ilyen esetekben:Az már csak az én személyes véleményem, hogy ezt is kvázi hülyeségnek tartom, mert azt a látszatot kelti, mintha a kerékpárosok valamiféle csodabogarak lennének, akik olyan hű de veszélyesek, hogy külön veszélyt jelző táblával kell felhívni rájuk a figyelmet. Ennyi erővel, ha következetesek akarnánk lenne, akkor a kerékpárutakra „autósveszély” táblákat kéne kitenni a kereszteződésekben. Mindegy, a lényeg, hogy ez a tábla legalább benne van a KRESZ-ben, így jelentése egyértelmű.
Nézzük meg konkrétan, hogy a Bánfalvi úti „kerékpáros átkelőben” mit lát a kerékpáros:
Tehát a helyzet egyértelmű, a kerékpárosnak elsőbbségadás kötelező táblája van, érkezzen bármelyik irányból. Neki fogalma sincs, hogy itt „kerékpáros átkelő” tábla van kirakva, mert elvileg nem is láthatja, csak a hátulját, amiből pedig nem lehet kitalálni, hogy mi van az elején (jelen esetben csak azért látja a kerékpáros a szemközti „átkelő” táblát, mert az el van fordulva). Összegezve, ennél a helynél nem mehet át elsőbbségadás nélkül a kerékpáros. Ilyen esetekben véleményem szerint az autósnak úgy kell viselkedni, mintha az „átkelő” tábla ott sem lenne, mert a jogszabály nem rendelkezik a jelentéséről, így aztán honnan kellene tudni, hogy mit jelent? Jelenthetné éppenséggel azt is, hogy bicikliseket tartalmazó piramisok vannak a közelben;) Egy valamit talán mégiscsak elér ez a tábla. Mivel jelentése homályos, a gépkocsivezető önkéntelenül is lelassít, míg próbálja megfejteni a rejtélyt és annál azt hiszem nincs is jobb, ha valaki kellő figyelemmel közelít meg egy kereszteződést. Ez a helyszín jól mutatja, hogy mi a probléma az úttest egy oldalán vezetett kétirányú kerékpárutakkal lakott területen belül. Ez a probléma fel sem merülne, ha a kerékpáros forgalom az úttest két szélén, a forgalom természetes rendje szerint menne, ahol mindenki számít rá. De menjünk csak tovább a Besenyő úton az Ágfalvi útig. Itt pedig ez vár minket:
Itt a kerékpáros úgy érezheti magát, mint ahogy azt az ismert popslágerben megénekelték: „kifogy az út a lábam alól”. Itt balra lehet tovább menni (gyalog)kerékpárúton, persze ezt sem jelzi semmilyen nyíl, ha nem tudnám, hogy lehet, nehezen jönnék rá. Na de mi van akkor, ha én tovább akarok menni a Besenyő úton?
Visszatérve a kerékpáros átkelő táblákhoz, a Frankenburg utcában is van kitéve ilyen. Többről nem tudok, de lehet, hogy nem ismerek minden helyet. Az pedig így néz ki:
Amint az jól látható itt is macisajt van kirakva a kerékpárosoknak, így itt is ez dönti el az elsőbbség kérdését. Ennek a helynek a másik problémája, hogy a gyalogosok is ezen kelnek át, mert nincs zebra kialakítva.
A gépjárművezetőknek tehát azt javaslom, hogy ne ijedjenek meg, ha keresztező kerékpárutat látnak, általában szabályozva van az elsőbbség, csak figyelni kell a macisajtokat. Ugyanez ajánlható a kerékpárosoknak is. Illetve azt is tartsuk szem előtt, hogy nem szégyen lemondani a nekünk járó elsőbbségről sem, ha éppen úgy kívánja a forgalmi helyzet. Fő, hogy mindenki biztonságban megérkezzen oda, ahova elindult. A Herion által említett egyéb átvezetés-típusokról később írok majd.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése